Springfinger eller kuskefinger

Springfinger og kuskefinger er to forskellige diagnoser

Symptomer ved springfinger

Oplever du, at din finger låser sig fast og at det gør ondt, når du prøver at strække den for, at den herefter pludselig retter sig ud? Så har du fået en springfinger.

Springfinger opstår ved for mange ens bevægelser. Der opstår irritation omkring bøje senerne til fingeren. Dette viser sig som en fortykkelse på senen. Denne fortykkelse gør, at der ikke er plads til, at senen kan passere i seneskeden. Det er denne pladsmangel du mærker, som smerte.

Hvad kan du selv gøre for din springfinger?

Det kan være relevant for en periode, at anvende en skinne, så senen aflastes. Denne type af skinne er præfabrikeret og kan anvendes på pege-, lange-, ring- og lillefinger.

Sidder din springfinger i tommeltotten er det nødvendigt men en anden type skinne. Tommeltotten har en stor muskel i håndfladen, der påvirker den anvendte skinne ved bevægelse. Derfor giver det god mening, at anvende denne elastiske bandage for, at give korrekt aflastning samt erindring om, at tommelfingeren skal aflastes og have ro.

Sådan kan vi hjælpe dig

Vi har mulighed for at lave en special skinne tilpasset dig. Vi kan efterfølgende vejlede dig i, hvordan du træner din finger op igen.

Målet for genoptræningen er, at du får de bedste forudsætninger for, at vende tilbage til din hverdag. Vi hjælper dig med prioriteringerne undervejs og dit genoptræningsprogram justeres løbende efter kunnen.

Kuskefinger kaldes også dupuytrens kontraktur

Symptomer ved kuskefinger

Hvis du oplever små hårde knuder i din håndflade samt en finger, der bøjer ind mod håndfladen og ikke kan strækkes ud igen, så kan det være, at du oplever, at have en kuskefinger.

Det kan ramme begge hænde. De fleste oplever, at det er lillefingeren der rammes først. Sygdommen bevæger sig derefter ind mod de andre fingre, men første finger rammes som oftest hårdest. Det ses ofte at pege og tommelfinger går fri, men der kan fremstå forandringer. Hvor hurtigt denne udviklingen i sygdommen sker varierer.

Hvad kan du selv gøre for din kuskefinger?

Det er ikke helt klarlagt hvad årsagen til denne sygdom er, men man ved at den kan være arvelig. Dog er det endvidere kendt, at tobaksrygning, alkoholmisbrug og sukkersyge alene også kan udløse det og have en indflydelse på udviklingen i sygdommen.

Der er ikke meget man kan gøre selv med den viden vi har på nuværende tidspunkt. Det er vigtigt at du kommer til lægen og for konstateret, om det er kuskefinger.

Den lægelige vurdering af kuskefinger er afhængig af tilstanden. Herefter kan læge ordinere genoptræning hos en ergoterapeut.

Sådan kan vi hjælpe

Hvis din læge beordre genoptræning efter en given operation, så kan vi i Ergoklinikken hjælpe dig med dette.

Vores vidensrige personale har erfaring med denne type af genoptræning og vil også kunne bistå i valg af skinne ved behov samt vejlede i hvordan du bedst muligt støtter din hånd i fremtiden og i din hverdag.